Strategisch opleidingsbeleid?
Strategisch opleidingsbeleid?
Werknemers krijgen de kans om blijvend te leren... dit is de norm geworden in zo goed als alle Belgische bedrijven. Dit blijkt uit het ‘Learning Indicator’-onderzoek dat Kluwer Opleidingen in juni 2010 heeft uitgevoerd.
In 2010 zijn de meeste bedrijven dus gemotiveerd om te investeren in opleiding, maar jammer genoeg ontbreekt het hen tegelijk aan visie. Ruim één derde van de ondervraagde opleidingsprofessionals geeft aan dat er bij hen geen opleidingsplan in lijn met de algemene bedrijfsstrategie bestaat. (In KMO’s is er zelfs in de helft van de gevallen geen sprake van een strategisch opleidingsbeleid.) Op die manier bevinden we ons dus in een situatie waarin een opleiding ad hoc een individueel pijnpunt moet wegwerken. Zo staat individuele ontwikkeling los van de globale groei van de organisatie als geheel. Een gemiste kans! In deze moeilijke rekruteringstijden biedt een strategische ontwikkelingsvisie een concurrentieel voordeel. Ambitieuze kandidaten kiezen voor bedrijven die hen uitdagen op het vlak van opleiding en ontwikkeling. Een strategisch opleidingbeleid komt ook het opleidingsbudget ten goede: een opleidingsverantwoordelijke die een duidelijk uitgestippelde richting moet volgen, kan efficiënter omspringen met de beschikbare middelen. Vooral een mix van verschillende leervormen (groepssessies, coaching, peterschap) is goed voor het budget én staat garant voor de beste resultaten. Bron : www.kluwer.be
Plaats hier uw logo op TrainingInfo.be