Jongeren zijn vandaag bijzonder veeleisend geworden. De recente enquête die door Quatre Vents, adviesbureau in marketing, werd uitgevoerd, toont dit overduidelijk aan. De meerderheid (naganoeg 73%) wenst over flexibele werkuren te beschikken en een variabel loon. 60% eist daarentegen dat opleidingen door het bedrijf zelf zouden worden betaald.
Jong afgestudeerden blijven veeleisend. Werkgevers zullen dus alle middelen moeten inschakelen om de beste kandidaten te kunnen aantrekken. Alle kanalen kunnen hiervoor best worden ingeschakeld met een uitgesproken voorkeur voor sociale media die door 70% van de kandidaten op regelmatige basis worden gebruikt. Een ontmoeting in de kantoren van het bedrijf en een sessie op de campus organiseren hebben een belangrijke impact bij kandidaten. De HR-politiek daarentegen, binnen het bedrijf zelf, blijkt stukken minder relevant. Het onderzoek bekijkt eveneens de criteria die ondervraagden aanzetten om bij voorkeur voor een bedrijf te kiezen. Helemaal bovenaan komen de mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en vorming (voor 78% van de gevallen). Conclusie van deze studie? Permanent attent zijn op een aantrekkelijk imago, in het bijzonder wanneer uw bedrijf geen deel uitmaakt van de prestigebedrijven die nieuwe kandidaten spontaan aantrekken. Het komt er in de eerste plaats op neer om het verschil te maken en erover te waken om meerdere voordelen te combineren, waaronder verdere carrièremogelijkheden. Bron: Références, december 2010