Het overleven van een organisatie is afhankelijk van twee factoren: kennis van ontwikkelingen in de wereld en het vermogen daarop snel en adequaat in te spelen. Overleven is daarmee vooral een functie van informatievoorziening en competenties en dus van kennismanagement en competentiemanagement.
Het boek `Managen van competenties is organisaties' geeft hier op eigen wijze invulling aan. De volgende vragen komen aan de orde: hoe stel je vast welke competenties een organisatie in de toekomst nodig heeft? Welke modellen, werkwijzen en of instrumenten zijn hierbij te gebruiken en meer in het bijzonder: welke assessment-methoden dienen te worden gehanteerd?
`Managen van competenties in organisaties' geeft een gevarieerd beeld van hoe bovenstaande problematiek in onderwijsland en het bedrijfsleven ter hand wordt genomen. We zien voorbeelden van manieren om de kerncompetenties van een organisatie vast te stellen, van manieren van en opvattingen over het vaststellen en ontwikkelen van individuele competenties en de rollen van de manager en de medewerkers hierbij. We maken kennis met verschillende procedures en assessment-methoden om competenties van individuele medewerkers te meten en met beoordelingswijzen die aan competentieontwikkeling gerelateerd zijn.
De waarde van de bundel ligt echter niet alleen in de diversiteit van opvattingen, werkwijzen en instrumenten en de conclusies die de lezer daaruit kan trekken; de schrijvers geven ook inzicht in de valkuilen bij hun werkwijze en de opgedane ervaringen.