|
|
18 maart 2010
|
|
|
|
|
|
Computerkennis is van levensbelang
|
|
Uit onderzoek van IDC (in opdracht van Microsoft) blijkt dat binnen vijf jaar 90% van de Belgische werknemers informaticakennis zal nodig hebben om zijn of haar job naar behoren uit te oefenen.
Zo goed als alle jongeren (15 - 24 jaar) beschikken minstens over een basiskennis informatica. Zij surfen namelijk regelmatig op het internet en voelen zich daarom vertrouwd met de nieuwe technologieën. Het probleem situeert zich vooral bij mensen op beroepsactieve leeftijd (zowel werkenden als werklozen) die geen opleidingen volgen. Zonder computerkennis wordt het steeds moeilijker om een (nieuwe) job te vinden. Aan promotiekansen moeten technologie-analfabeten al helemaal niet denken.
In het ergste geval kan een gebrek aan informaticakennis kansengroepen definitief van de arbeidsmarkt weghouden. Een hoogtechnologische samenleving kan het zich niet veroorloven om bepaalde (kansarme) groepen uit te sluiten. Er moeten initiatieven komen om deze digitale kloof te dichten.
Ook bedrijven kunnen ervoor zorgen dat de technologische kennis eerlijker verspreid wordt binnen de maatschappij: zij moeten investeren in de digitale vaardigheden van al hun medewerkers (jong en oud). Blijvend leren is de toekomst!
Bron: Belga |
|
Peterschap: een persoonlijke aanpak, een efficiënte leervorm
|
|
Aanwerven blijft een uitdaging, ook in deze tijden. Hoewel het aantal sollicitanten toeneemt, geven veel werkgevers aan dat ze maar moeilijk de geschikte profielen kunnen aantrekken. Net daarom moeten nieuwkomers zich welkom voelen en alle kansen krijgen om zich snel in te burgeren in de voor hem of haar nieuwe bedrijfscultuur.
Binnen het moderne HR-beleid is peterschap sterk verbonden met "leren op de werkplek".
Voordelen van deze gecombineerde aanpak :
- De mentor wordt een vertrouwenspersoon: de nieuweling voelt zich meer op zijn gemak, want hij kan altijd bij iemand terecht. Vaak is het ook een geruststelling dat hij niet onmiddellijk alles alleen moet bolwerken.
- Geen transfer van leersituatie naar werksituatie nodig: de klassikaal bereikte leerresultaten blijken on-the-job soms niet te werken. Als leren en werken op dezelfde plaats gebeuren, kan men de nieuwe kennis onmiddellijk toepassen.
- Individuele aanpak mogelijk: de trainer kan gemakkelijker het beginniveau van de cursist bepalen en de inhoud aanpassen aan de reële noden.
- De nieuwe medewerker is sneller inzetbaar en integreert vlotter: hij leert zijn collega’s sneller kennen, dit werkt teambevorderend. Via "opleiden op de werkplek" ziet men sneller hoe geschikt de nieuwe medewerker is. Ingrijpen kan, indien nodig. Feedback van collega’s kan ook stimulerend werken voor een nieuwkomer. Soms steken ook de "anciens" iets op, terwijl hun nieuwe collega opgeleid wordt. Dit zijn dan de ruimere effecten van "opleiden op de werkplek"...
Info : "Opzetten of uitbouwen van mentorschap in uw organisatie" Helga Gielen, Sara De Clerck |
|
Online leren is meer dan e-learning alleen
|
|
"E-learning is het vormgeven van leersituaties met behulp van informatie- en communicatietechnologie (in het bijzonder internettechnologie)." (Michael Jastremski)
Buiten deze formeel gecreëerde leersituaties kan iedereen elke dag online bijleren, informeel, waar en wanneer het past. Online leren is dus meer dan e-learning alleen!
Vooral ICT-vaardige werknemers, met de nodige feeling voor online communicatie, beschouwen internet als een venster op de wereld. Het zijn dan ook deze leergierige medewerkers die internet spontaan als een opleidingstool gebruiken, zeker als ze de kans krijgen om zelf "hun eigen leren in handen te nemen".
Daarnaast kunnen bedrijven ook hun personeelsleden die aanvankelijk minder geïnteresseerd lijken, aanzetten tot online leren. Succesfactoren om alle werknemers te motiveren om zoveel mogelijk via het internet op te steken:
- iedereen de kans geven om zijn computervaardigheden verder te ontwikkelen;
- internet breed verspreiden binnen de organisatie;
- e-learning (of online leren) aanbieden als volwaardig alternatief voor een klassikale opleiding.
Bron: Universiteit Gent - Faculteit Psychologische en Pedagogische Wetenschappen (Prof. Martin Valcke) |
|
|
|
2. OPLEIDINGSAANBOD IN BELGIE |
Δ top |
|
|
|
|
|
Hieronder, zoals gewoonlijk, enkele veranderingen op de markt sinds de vorige Training News:
- Addestino is verhuisd naar de G. Crommenlaan 4 bus 501 in Gent.
Tel: 09 296 21 29.
- ELB is onlangs verhuisd naar de Oeverstraat 13 in Temse.
Tel: 02 582 95 57.
- Imp’act verhuist tijdelijk naar haar kantoor in Tienen in de Industriepark Soldatenplein 45/3 Z2.
Tel: 04 220 97 10.
- Time Management Company is een nieuwe opleidingsorganisatie die, zoals de naam het aangeeft, gespecialiseerd is in time management. De organisatie is gevestigd in de Lourdeslaan 106 in Edegem.
Tel: 03 296 40 32.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Van 24 tot 27 maart zal het 18de MRH congres plaatsvinden te Bordeaux. Info : www.mrh.be
Op 20 april organiseert de VOV een pitstop met als thema "Autonomie: Evolutie naar kenniswerkers". Info : www.vov.be
Op 22 april gaat de HRM Night door, met o.a. de verkiezing van de nieuwe HR Manager van het Jaar. Info : www.hrmnight.be
Op 29 april heeft het Forum voor Actieve Vrouwen ‘Jump’ plaats te Brussel. Info : www.forumjump.be
Op 29 april zal de 10de editie van de Vlerick Award plaatsvinden in Brussel. Info : www.vlerickalumni.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In deze rubriek bieden we u een aantal boeken aan over opleiding, kennisbeheer en competentieontwikkeling. Ze kunnen rechtstreeks besteld worden via Formbase of Traininginfo. |
|
|
Het geheim van de Nederlandse topcoach
Kees Hoogeveen, Jim Jansen
|
|
|
Het geheim van de Nederlandse topcoach is een boek en dvd over het profiel van elf Nederlandse topcoaches. Wat maakt iemand een topcoach? Welke manieren van coachen gebruiken zij? Kun je iemand leren een topcoach te worden? En hoe ziet het trainersvak er over twintig jaar uit? Een groot aantal bekende Nederlandse coaches uit verschillende sportdisciplines hebben meegewerkt aan dit project.
Lees verder... |
|
|
Blended coaching
Organisatievernieuwing door sociaal leren
Aldert van Buuren, Rob Remie
|
|
|
In ’Blended coaching’ beschrijven de auteurs hun ervaring met het nieuwe leren. Ook wel sociaalconstructivisme genoemd, want het gaat tegenwoordig om subjectieve kennis en ook om leren in plaats van onderwijzen. We willen niet dat anderen ons vertellen hoe we iets moeten doen, we willen de ervaring zélf opdoen.
Lees verder... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De volgende opleidings- en consultingorganisaties behaalden sinds de vorige News (opnieuw) een
Qfor-label.
De rapporten met beschrijving van hun expertise en de resultaten van de kwaliteitsevaluatie vindt u, zodra de procedure is afgerond, in de databank
Formbase.
|
Training:
|
- AMVR (voor de 4de keer)
- Beauty Cosmetics (1ste Qfor-label)
- Channel Sailing Navigation School vzw (voor de 2de keer)
- CwC-Opleidingen (1ste Qfor-label)
- F9 Languages in Brussels (voor de 2de keer)
- Het Vlaamse Kruis vzw (voor de 2de keer)
- Insert - INsurance SERvices & Training (voor de 2de keer)
- Insights Benelux (1ste Qfor-label)
- IRSK-Wings (voor de 2de keer)
- Job & Coach (voor de 2de keer)
- Liv’It (voor de 2de keer)
- Organisatie van Advies- en Ingenieursbureaus - ORI (1ste Qfor-label)
- Ricoh Belgium (1ste Qfor-label)
- SMME (1ste Qfor-label)
- Stam Education vzw (voor de 2de keer)
|
Training & Consulting:
|
- Cenzes Management Academie bvba (voor de 3de keer)
- De Witte - Visele Associes (1ste Qfor-label)
- DUO Quality Internet Services (1ste Qfor-label)
- Flexsoft (1ste Qfor-label)
- Novare (voor de 4de keer)
- Perpetos - Herbots & Partners (voor de 5de keer)
- Produmex (1ste Qfor-label)
- Quintessence Consulting (voor de 3de keer)
- YOUNG & PARTNERS Belgium (voor de 2de keer)
|
Consulting:
|
- Essencia (1ste Qfor-label)
- KPMG Advisory, Performance & Technology (1ste Qfor-label)
- LM Consulting (voor de 3de keer)
- Vision (voor de 2de keer)
- Winx Capital House (1ste Qfor-label)
|
|
|